Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Roetfilter montage voorschriften

LET OP!  Wanneer u uw DPF vervangt is het zeer waarschijnlijk dat een oorzaak elders in de auto of de rijstijl het defect veroorzaakt heeft. Er dient een volledige foutdiagnose uitgevoerd te worden door een erkende technicus. Om er zeker van te zijn dat het nieuwe DPF naar behoren werkt moet de checklist in deze montagehandleiding worden uitgevoerd vóór het monteren van het nieuwe DPF. Bij het niet uitvoeren van deze checklist kan het DPF kort na montage opnieuw niet correct werken of zelfs defect raken.

 

  • Hoe werkt een DPF?

Anders dan een katalysator heeft een DPF geen vrije doorstroom, het vangt roetdeeltjes uit de uitlaatgassen op. De uitlaatgassen stromen in het DPF, de uitgangen van de kanalen zijn geblokkeerd en het uitlaatgas ontsnapt door de poreuze cel wanden maar de roetdeeltjes zijn te groot om te ontsnappen en blijven gevangen in het roetfilter.Het DPF ontdoet zich van het roet tijdens een proces genaamd ‘regeneratie’ waarbij het roet verbrand wordt. Dit gebeurd ongeveer elke 500 kilometer (dit hangt af van het voertuig en de rijstijl)

 

  • Waarom raakt een DPF defect?

De meest voorkomende reden van een defect DPF is het te vol raken met roet om nog te kunnen regenereren. In dit geval is het makkelijk om simpelweg aan te nemen dat het roetfilter de oorzaak is en deze te vervangen, maar wanneer er geen diagnose wordt uitgevoerd is er een grote kans dat het nieuwe DPF in korte tijd opnieuw een storing geeft of defect raakt.

 

  • Eerste Onderzoek

De beste informatiebron is de voertuig eigenaar!

  • Wat is de Rijstijl van de klant?

Wanneer de klant relatief veel korte (stads)ritten maakt is het waarschijnlijk dat het DPF niet de juiste temperatuur bereikt om te regenereren en verstopt raakt. Wanneer de klant veel snelwegritten maakt en het voertuig 6 versnellingen heeft, is het toerental soms zo laag dat het uitlaatgas niet de temperatuur haalt om te regenereren. Af en toe harder rijden in een lagere versnelling laat het roet verbranden.

 

  • Hoelang brandt het waarschuwingslampje al?

Veel roetfilter problemen worden veroorzaakt door het negeren van het waarschuwingslampje dat adviseerd het DPF te regenereren. Wanneer het DPF 45% vol zit zal de ECU de brandstofinjectie timing aanpassen om de uitlaatgas temperatuur te verhogen en zo het roet te verbranden. Als dit proces wordt onderbroken zal er een vermelding van een gedeeltelijke blokkade verschijnen. Dit moet verholpen kunnen worden door minimaal 10 minuten harder dan 80 km/h te rijden. Als deze waarschuwing genegeerd blijft of niet de juiste condities voor regeneratie behaald worden, zal het roetfilter nog verder vol raken en bij 75% geforceerd geregenereerd moeten worden door een dealer of specialist. Blijft deze waarschuwing nog steeds genegeerd dan zal de ECU het voertuig in noodloop laten lopen, om de motor tegen een te hoge tegendruk te beschermen. Op dit punt is regeneratie niet meer mogelijk en moet het DPF vervangen worden.

 

  • Heeft het voertuig recent een servicebeurt gehad of is de olie ververst?

Heeft het voertuig recent een servicebeurt gehad check dan of de juiste olie gebruikt is. De meeste DPF voertuigen hebben een olie met laag as gehalte nodig. Het gebruik van verkeerde olie kan lijden tot regeneratie problemen. Maakt het voertuig gebruik van een brandstofadditief, check dan of deze tank gevuld is.

 

  • Diagnose Checks

Voor montage moeten eventuele ECU foutcodes gelezen worden met de juiste diagnose apparatuur.

Ook de hieronder genoemde componenten moeten visueel geïnspecteerd worden.

  • DPF drukleidingen en sensoren - controleer of alle leidingen vrij van blokkage zijn en druksensoren correct werken.
  • Oliepeil – is het oliepeil hoog dan kan dit wijzen op verontreiniging met brandstof van gefaalde regeneratie pogingen. Het is noodzakelijk de olie te verversen.
  • Brandstofadditief (wanneer nodig) – check het peil van het additief en vul deze zonodig bij. Normaalgesproken is er een fabrieks procedure dat gevolgd moet worden om de ECU te herprogrammeren naar het nieuwe additief peil.
  • Sensoren – check alle sensoren op een juiste werking. Ook de temperatuur sensor!
  • EGR systeem – check of de EGR klep juist werkt en de EGR pijp niet geblokkeerd is.
  • Ook het volgende moet gechecked worden – motor en turbo slijtage, injectoren ( in geval van lekkage), gloeibougie conditie, luchtfilter conditie.

 

  • DPF Montage

Wanneer de fout waardoor het vorige DPF defect raakte hersteld is kan het nieuwe DPF gemonteerd worden. Waar mogelijk moeten er nieuwe montage materialen gebruikt worden, Gebruik nooit montage pasta! Monteer het nieuwe DPF losjes en lijn deze uit met de rest van het uitlaatsysteem alvorens hem vast te draaien. Gebruik niet onnodig veel kracht. Reset de ECU volgens de richtlijnen van de fabrikant. Een geforceerde regeneratie kan nodig zijn op dit punt, maar wanneer alle richtlijnen zijn gevolgd zal het nieuwe DPF nu werken als het O.E. onderdeel.

 

Wanneer de procedure in deze handleiding niet gevolgd wordt kan het nieuwe DPF in zeer korte tijd verstopt raken, en niet in staat zijn te regenereren.

autokat whatsapp

Aanbieding

  • Gastenboek

    • 19-02-2015 - Super tevreden, compleet uitlaat systeem incl. Kat.
      volvo v40, 1996, past...  lees meer
    • 21-01-2015 - Waar maak je dit nog mee?
      Een bedrijf dat doet...  lees meer
    • 23-12-2014 - Uitstekend service! Om een lange verhaal kort te maken dik...  lees meer
    Plaats een bericht
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.